tisdag 2 november 2010

Ridlektion på KORK.

Så var det dags igen.
Klockan tickade mot ridlektion och vi var på plats.
Hästar är härliga djur att ha runt sig.
Ibland gör dem saker som man faktiskt 
inte helt har förutsätt.
En står i stallgången och en i sin box.
Men det hindrar inte att man har lite kos en stund.....
(klicka på bilderna så blir de större.)
Jag kliar dig lite på halsen när du står där...
Hoppas det är helt ok?
All aktivitet avstannade och alla stod
och såg på de här två en stund.
Mysigt är väl ett passande ord.
 Fröken E nådde inte helt upp att
ta av täcke, borsta, sadla och tränsa så
mamma fick rycka in och hjälpa till.
Filippa är nog den största hästen i stallet.
Men också den snällaste tror jag.
Fröken E är nog den minsta eleven
i gruppen, så de passar ihop.
Fröken E ser lite fundersam ut,
för Madelene, ridläraren sa att
idag skulle de få hoppa.
 De skrittade runt inne i ridhuset och red
olika ridvägar. Det var trav och skritt
om vartannat.
 Här kommer damerna på rad.
 Så var det dags!
Madelene hade lagt ut bommar på marken
och de fick först skritta över några gånger.
Sen blev det i trav.
Fröken E var lite skeptiskt först till
det där med hoppa, men efter ridlektionen 
var hon så stolt och glad.
Filippa är en snäll dam som gör
det mesta för sina små ryttarinnor.
 Här står damerna och väntar på 
att få trava över bommarna ännu en gång.
 Liten och stor.
Man når inte helt ner med fötterna.
Reglementsenigt klädd.
Hjälm, säkerhetsväst och byxor och stövlar.
Hon lånade hjälm och väst först.
Det var liksom det viktigaste det.
Men hon fick eget efter ett tag.
Gissa att man längtar till den tiden....
När man stod i stallet på
Hageby Ridklubb i Norrköping
och kramade sina fyra kronor
i en varm hand och väntade på att bli uppropad.
Få sin häst och ÄNTLIGEN få rida.
Favoriten hette Mumrik.
En new forestponny som jag älskade.
Det var länge sen det....
Men känslan finns där och kryper fram när
jag ser Fröken E på Filippa.....
 Var inne i Kongsvinger en dag.
Tog den här bilden på vår 
stationsbyggnad.
Vi är på järnvägsstationen.
Skulle in på kiosken den här gången bara.
Men idag, då ska jag möta ett gäng 
glada besökare som kommer några dagar.
 På hemvägen passerade vi det här gänget.
Vad gör flera hundra svanar och kanadagäss
på en stubbåker?
 Här ser man hur många det är....
Varför inte vara nere i strandkanten på Glomma
som rinner förbi där nere bara några 
hundra meter ifrån?
Är det någon som vet?
Nu är det dags att sätta lite fart.
Gubben är snart hemma från jobbet.
Han ska snart i säng igen.
Nattjobb!
Så vi ska äta lite och ta en fika innan.
Det regnar och blåser idag, men vad gör det?
När jag vet att om några timmar kommer
våra gäster på besök.
Tre tvåbenta och en fyrbent.
Här går det två stycken i grannhuset och 
väntar.
Den ena på kompisen och den andra på
den fyrbenta.
Så jag avslutar nu så jag hinner ordna lite 
här hemma innan de kommer.
Vi ska ha det så gott.
Å du!
Ha det da du!

17 kommentarer:

  1. åååh man vill ju bara rida nu!!!

    SvaraRadera
  2. Etter så mange bilder av hester; har jeg da lov til å innrømme at jeg ikke liker disse dyrene? Joda, de er vakre å se til - men jeg nærmer meg ikke!

    Ha en fin dag Synne :-)

    SvaraRadera
  3. Hej! Det ser härligt ut med hästarna, så här på avstånd. :) Jag har nämligen alltid varit livrädd för hästar i hela mitt liv. Det började nog med morbror Einos vilda arbetshästar, tror jag.

    Funderar på att börja satsa på trav, då kanske jag kunde bli hästvän?

    Vilken massa fåglar på ett och samma ställe. Måste varit en underbar syn!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Har litt lyst til å lære meg å ri, men samtidig syns jeg hester er så store og litt skumle.
    Rir du?
    Så koselig med alle dei svanene og endene. Naturen er flott.
    Mange fine ting å oppleve.
    Ønsker deg en god dag :)

    SvaraRadera
  5. Bilderna på dessa hästar ger mig minnesbilder då jag i skolan hade valt ridning på fritt valt timmarna, det var jätteskoj.
    Men jag är inte någon riktig häst-tjej.
    Red du också på denna turen?
    Kram Eva

    SvaraRadera
  6. Dina hästbilder framkallade också minnen hos mig. När jag var barn jobbade far på ett stort gods i Skåne. Jag har inte något minne av traktorer utan bara av alla dessa stora arbetshästar som plöjde, harvade och drog slåttermaskinen.
    När arbetsdagaen var slut samlades hästarna och travade i en lång rad hem.
    Far sa att det var bara att sadla av hästarna så fast de var långt ute på åkrarna så hittade de hem. men jag är lite rädd för okända hästar.
    Svanarna på åkern har landat där för att när säden tröskas faller säd till marken och det är det de söker - de är alltså hungriga.
    Roligt med alla dina kommentarer.
    Västerås är en fin stad, välkommen när du är ute och reser.
    Ha det bra
    Kram Viola

    SvaraRadera
  7. Hade inte du tankar på att ev börja rida igen ?

    Mysigt inlägg, små tjejjer på de stora hästarna =)

    SvaraRadera
  8. önskar verkligen att jag kunde vistas med hästar men jag är tyvärr superallergisk - det är så maffiga o pampigt vackra djur
    jag skickade recept på bröd i din fbinbox /klem

    SvaraRadera
  9. Trevliga bilder. BÄST TYCKTE JAG OM DEN MED DEN FINA HÄSTEN OCH DEN FINA, ALLVARLIGA RYTTARINNAN,I SLUTET PÅ BILDERNA.

    SvaraRadera
  10. Jag red som liten också men blev avkastad,,så då blev jag rädd..
    Men visst är det tjusiga djur.
    Du undrade vad jag gjort med min fot, jag har opererat en nerv som var i kläm, vilket gjorde att jag inte kunde gå..Men att de gjorde så ont var nog tur jag inte visste innan..
    MiaE

    SvaraRadera
  11. hoho vilken tuff tjej! Så stor häst och så liten tjej ;-D Tur att de är snälla de där stora djuren!
    Ha en skön novemberdag!
    Kram

    SvaraRadera
  12. Så du hängde i Hageby du...flera av kompisarna bodde där men itne jag...allergisk..men jag hade min dans, tävlingsdansade i många år..hoppas dagen varit bra, här har det blåst som bara den, nu är november verklgien här, ha de, kramen

    SvaraRadera
  13. é dålig på att uppdatera märker jag..men jag ska skriva in receptet på kakan imorrn..Lovar!!:)

    http://strangebakery.blogspot.com/2010/11/gissa-kletet.html

    SvaraRadera
  14. Ett tag vart jag orolig att det var du som skulle rida;), på hästen;)
    jag fixade bara middag en gång till grabbarna under Lanet, annars är det Pan Pizza som gäller för dom i dessa sammanhang och en massa godis, chips och läsk, men någon gång ska det väl vara tillåtet. Här är det jobb dag som natt och få timmars sömn så jag hinner inte mer än att jobba just nu. Kram till er!

    SvaraRadera
  15. Det låter trevligt med besök! :-) Hoppas att ni får trevliga dagar tillsammans!

    Dina bilder från ridskolan får mig att tänka på när jag som nioåring började rida... det kändes alltid lite nervöst att åka till stallet, för de äldre tjejerna lät knappt oss yngre peta på hästarna! Jag hade en favorit, en vacker tjugoårig fux som hette Lucky Boy. Åh, vad jag önskade att han var min :-).

    Ha en fin kväll!

    Många kramar
    Beatrice

    SvaraRadera
  16. kan ge dej lite rätt..där é frukt i denna smet. Men det é ingen pepparkaka:) eller något till twinklestar kakan:)

    SvaraRadera
  17. Härligt. Fina bilder. På hästar kan man få hur roliga bilder som helst, fram för allt på min Torsten.
    Precis ett sånt ridhus som jag vill ha...oh idag hade jag sannerligen behövt ett om man ska kunna rida för här öser regnet ner tillsammans med halv storm, så de e inte så mysigt ute.
    Kramiz Anki

    SvaraRadera