måndag 14 januari 2008

En blåsig tisdag.


För att inte nämna regnet.....

Det är så uggent väder idag att jag är glad för att jag bara ska bort till brevlådan. Maken kikade på väderprognosen för dagen, det skulle visst komma 11 mm nederbörd. Jag lovar att med 5+ så blir det inte som snö......
Så här ser det ut på fönstren nu. Inget kul alls när man ser regnet rinna i rännilar nerför fönstren.....suck!

Ha
r besök dagligen av dessa skapningar. Det är spännande att se dom.Hackspetten känner man ju igen med vad är det för en gynnare som sitter vid fågelhuset? Feg är den då ialla fall inte.

På verandan har vi även en julkärve hänger. Det är väl nr 2 sen julafton faktiskt.Sitter sådana lite här och var på gården. Det är faktiskt otroligt vad fåglarna äter av den. Men tror samtidigt att de kanske söker lite skydd i den.
Men det är kul att se på dom ialla fall.

Så har våra fåglar det den här konstiga vinter. Man blir inte riktigt klok på årstiderna längre.
Lev väl och kör försiktigt, det är många dårar ute på vägarna.....

20 kommentarer:

  1. Det är knappast nån idé för flyttfåglarna att slösa energi längre... Kan lika gärna stanna kvar året om.

    Så fort solen kommer fram numera, känns det redan som vår. Ingen snö, rinnande vatten, gröna gräsmattor, knoppar på träd och buskar. Ja, visst vill vi ha vår, men det är lite tokigt att JANUARI- vår kallaste månad- kan ge vårkänslor!

    Ha en fin dag och titta heller på mina tulpanbilder än på regnet utanför fönstret;-)

    Kram Gry

    SvaraRadera
  2. synne,tror men inte säker. Grönfink
    slå på grönfink så får du bilder.
    Igelkott synlig här. Shit faan
    var är vi på väg.Kram Peter

    SvaraRadera
  3. Ja du Gry jag håller med dig helt.Det SKA vara vinter nu.En halv meter snö och 10 minus. Inte som här just nu.det regnar,blåser är barmark och 5+! Helt fel...Ska titta på dina tulpaner.Det är min absoluta favoritblomma.Vill ha trädgården full, men tycker det kostar för mycket att köpa alla på en gång.Investerar lite varje höst istället så det blir fler och fler.
    Ok Peter, ska titta i fågelboken.
    Stackars lille Tigge Tagge.Han kommer frysa ihjäl sen när det blir kallt.Jag tror det blir en riktig köldknäpp i februari.
    Klems på er från ett regnigt och blåsigt naboland:)

    SvaraRadera
  4. Ikke akkurat vinterstemning her hos oss i dag heller:( Våknet til skikkelig regnvær og blåst. Det er snart ikke en smule snø igjen... man kan jo lure...

    SvaraRadera
  5. Glemte å si at fulglen lurte på - det er en fink. Vi has store flokker av disse, og de er nesten tamme...

    SvaraRadera
  6. Hei Nostalgia,nei vinter er det nok kun i almanakken. Håper ikke dette varer alt for lenge.
    Takk for hjelpen med fugeln. Det er så kjekt med småfugler.
    Klems fra Synne :)

    SvaraRadera
  7. Ligger en uppmaning till alla kvinnor på min blogg just nu....//kram Gry

    SvaraRadera
  8. Hoppas du såg det senaste inlägget, för det är inte om tulpaner.../Gry

    SvaraRadera
  9. Nä, vädret är verkligen inte som det varit. Man kan ju undra hur det ska sluta. Kram Stina

    SvaraRadera
  10. Om vi bortser från att det är januari och att vädret borde vara annorlunda så tycker jag som nu åker ca. 9 mil t&r varje dag till jobbet att det är behagligt väglag.

    Är ju lite olika hur man ser på saker och ting beroende var man befinner sig för tillfället.

    Lev Väl //annette

    SvaraRadera
  11. Hmm, två vinklingar på samma sak. Håller med dig Annette, men inte helt.Visst ät det skönt med bara vägar för den som kör mycket.Det är sant. Men varför har vi sånt här väder i januar?
    Stina, dina tankar är inte främmande alls. Vad sker om ett par år? Har vi 4 årstider överhuvudtaget då?
    Något är galet, tror inte att det är så allvarligt som forskare vill ha det till. Men allvarligt nog.
    Kram Synne:)

    SvaraRadera
  12. Hej!

    Kul att du tittade in hos mej och du är självklart välkommen åter!
    Torpet mitt ligger ju i din födelsekommun dessutom!

    Vilken vinter ni har där hos dej!

    Härliga bilder du visar. Jag ska läsa mera vid annat tillfälle!

    Ha det gott!

    Lisa

    SvaraRadera
  13. Som jag skrev Synne borde vädret vara annorlunda, det som är svårt är att forskarna har så olika åsikter,en del målar "fan" på väggen, en del menar att det är naturliga växlingar vi ser, efter att ha lyssnat på en föreläsning av Meterologen Pär Holmgren i december så förstår jag att mycket sanning finns i de allvarligaste varningarna, och att vi inte har så många år på oss för att rädda vår planet.

    SvaraRadera
  14. Då menar vi samma sak Annette. Man blir så osäker på vad som egentligen stämmer när inte ens dom som "vet", vet.
    Men som jag sa, så är nått fel, väldigt fel.

    Hej och Välkommen Lisa. Ja det är en vinter som man inte blir klok på.Men har förstått det så att det är lika överallt.Jag kikar in vid första bästa tillfälle igen. Du är välkommen åter hit igen.
    Kram från nabolandet :)

    SvaraRadera
  15. Efter att Du Synne nämnde Galdöpiggen häromdagen på Bloggen tittade jag på lite kort från när jag var uppe på Glittertind och Galdöpiggen, enormt mkt snö vet också att vi det året kunde gena till en Hytte genom att gå på en snöbrygge, detta var i slutet av juli. Måste nog upp i sommar för att se hur det ser ut och även kolla breen för då kanske jag får lite svar som jag kan förstå om detta med miljöhot.

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Har försökt svara på tisdagstema frågan min blogg.I kommentarerna! Fråga gärna igen om jag förklarade dåligt! Kram!

    SvaraRadera
  17. Säg bara till så kan du ta en paus här på din tur upp. Har sett på Brikksdalsbren i Olden att snön smälter fortare och fortare. Lika så på svartisen i nordnorge.

    Tack till dig Persilja för svaret. Ska se om jag kommer på hur det funkar.
    Ha en fortsatt go kväll i höstrusket, öh, menade vintermånaden januari :)

    SvaraRadera
  18. Intressant diskussion om miljöfrågorna!!

    Mycket pekar på att något är fel, och tyvärr funkar det nog inte så att vi/politiker/närinslivschefer/eller vem som hälst/någon, bara kan BESLUTA att problemen ska upphöra när man tycker att det verkligen gått för långt....och det är det riktigt sorgliga med det hela. Natur och miljö skapat över miljoner av år, förstört på 100, låter sig nog inte imponeras av höga fallskärmar/långa utbildningar/politisk åsikt/intresse/ointresse/whatever..ingen makt av något slag kan göra det gjorda ogjort... Någon som hänger med, eller svamlar jag för mycket idag?? Hi,hi...Men jag förstår själv vad jag menar alltså...

    God natt! /kram Gry

    //Gry

    SvaraRadera
  19. Så det slaskar i dag...
    Har du klurat ut tisdagstemat?
    verkar inte så...
    Ring så kan jag lotsa dig!
    Eller varför inte vara med på ordlös onsdag i morgon/ idag?

    Kram!

    SvaraRadera
  20. Japp Gry, det är ett intressant tema. Jag vet att det är allvarligt detta med vår miljö, men det jag inte förstår är varför dessa forskare MÅSTE köra med skrämseltaktik. Är det inte bättre att få saklig information? Har sett så många skrämmselprogram på tv där ingen säger samma sak, vad ska man tro?

    Hej Cattis. jag hör av mig på dagen till dig.

    Jätteklems från en mycket fundersam Synne :)

    SvaraRadera